torsdag 6. mai 2010

180.no Svindel

Det virker som om det er mange av oss som har blitt lurt av møkkaportalen 180.no. Om man leser historiene under kommentarer så virker det stort sett som alle er solgt inn på lik fremgangsmåte. Det er derfor viktigst å se hvordan man skal komme seg ut av dette før regningene fortsetter. En av innleggene nevner dette med nytt år og ny regning er på vei ut til oss alle, og det bør vi kanskje tenke på. Om du skal komme deg ut i tide så legger jeg ved en enkelt oppsigelse du kan kopiere og bruke når du sender de:

Jeg sier herved opp min annonse og vårt kunde forhold hos dere med øyeblikkelig virkning. Vennligst bekreft tilbake at dette nå er oppsagt og at jeg ikke får flere regninger fra dere.HilsenFirmanavn, org nummer
Send eposten til post@180.no - de har nå fjernet alle sine mail adresser fra nett, så dette er den eneste adressen jeg finner.

Jeg legger også ut en innsigelse som kan brukes for deg som har fått regning, inkasso, eller som skal møte de i forliksrådet. Forklaringen har tydeligvis virket for han/hun og vi alle er solgt inn på mer eller mindre lik måte, så da gjør det ingen ting å bruke den samme malen. Kunden som brukte denne før forliks møte fikk frafalt alt:

Klage på salgsmetode til 180.no

Vi ble for en tid tilbake oppringt av en selger fra dere. Han brukte mesteparten av tiden til å fortelle om Google og Kvasir og hvordan dette fungerte. Når han ringte presenterte han seg ikke fra 180.no men han startet med å si at han ville se hvordan vi lå på Google og Kvasir, så det er meget naturlig å forveksle dere med Google og Kavsir når dere ringer og sier slik. Ut fra det vi har forstått så har dere heller ingen avtale med Google og Kvasir at dere kan selge annonser for de ? Etter kort tid og kanskje 50 beskjeder på hva jeg skal søke på, hvor jeg skal søkte, trykke, klikke og se osv har jeg tydeligvis trykket på en godkjenn eller kjøp annonse knapp uten at selger har sagt at dette har noe med en avtale å gjøre.
Han ba meg følge hans instrukser for å se - ikke kjøpe. Jeg kan ikke se at jeg juridisk kan knyttes ansvarlig til denne bestilling, eller et klikk.
Dette kan heller ikke være en lovlig fremgangsmåte.
Jeg vil derfor at dere frafaller faktura nr xxxxxxxxxx med øyeblikelig virkning. Dette er en innsigelse på kravet så dere bør ikke sende den til inkasso da dette i følge Norsk lov ikke kan utføres.
Om dere ikke frafaller kravet krever jeg at dere sender saken til forliksrådet. Jeg vil der gi den samme skriftlig beskjed som dette. Vennligst gi oss en rask tilbakemeling at kravet er slettet.
Hilsen Firmanavn, org nr, adresse og navn.
Finner heller ingen epost adresse til klage, innsigelse osv for 180.no, men send den til post@180.no og ta vare på kvittering for senere bruk.
Dette bør være en fin måte å stoppe de på, og du vil få slettet din regning.

Lykke til!!Alle som har blitt svindlet av 180.no legg inn historie her 180.no har livnært seg på å svindle kunder i flere år. Jeg har selv blitt svindlet av de og har nå blitt oppfordret til å lage en slik blogg for at flest mulig skal legge inn sin historie.Flere historier som blir lagt inn om 180.no nærmere kommer vi at de tar saken til riksmedia.
Uansett er du kunde av de så kopier ut denne tekst og send den fra din egen mailadresse til de slik at de ikke sender deg flere regninger:

Jeg sier herved opp mitt abonement hos dere og og vil fra nå ikke ha flere regninger fra dere. Vennligst bekreft at dette nå er oppsagt.Hilsen Firmanavn, org nr, og kunde nr.

Dere vil sikkert ikke få svar, ta derfor vare på kvitteringen så dere kan fremlegge den når de sender ny, for det gjør de. Sitter dere med regninger fra de i dag så ikke betal. Alle forliksråd i Norge er nå klar over metodene de bruker, så forlikssaker vinner alle over de.

Lykke til i kampen mot 180.no

119 kommentarer:

  1. Hei, flott at flere er provosert nok til å gjøre en innsats for å advare andre mot bandittene i Nettkatalogen.no og 180.no
    Ble selv så provosert at jeg har laget nye websider på denne adressen: http://www.tryggkatalog-norge.no/ er takknemlig for bidrag der i forhold til varslingslisten.
    Mvh Geir

    SvarSlett
  2. Vil antagelig måtte krangle med 180 etter at en sleip salgskonsulent tydeligvis prøver å vri mitt spørsmål om han vil sende meg mer informasjon til å bli dette:
    --
    Vedlagt finner du ordrebekreftelse for din bestilling av minsteoppføring. Dersom du har endringer kan du skrive disse i feltet for merknader (siste side) og sende per faks til kundeservice (faksnr: 815 50 161). Du kan også svare på denne mailen med ønskede endringer. I god tid før utløp av denne avtalen vil du per post motta en oversikt over antall treff, informasjon om våre aktiviteter samt informasjon om den neste perioden. Ved spørsmål eller eventuelle endringer kan du da returnere det ferdig utfylte skjemaet med dine kommentarer. Avtalevilkår og priser er også tilgjengelig på 180.no.

    Du vil i løpet av 3-5 dager motta en faktura fra vår partner Lindorff gjeldende denne oppføringen.

    Dersom du på et senere tidspunkt ønsker å endre kontaktinformasjon, søkeord, etc. kan du benytte denne adressen:
    Adresse: http://www.180.no/login
    ID: 995646315
    Passord: 4113

    Jeg ønsker deg med det samme en fortsatt trivelig dag!

    Mvh for
    180.no Nummeropplysning AS

    Niclas Brage
    Salgskonsulent

    Tlf: 815 50 160
    Faks: 815 50 161
    --
    Tatt i betrakning at jeg hadde inntrykk av at dette var en tjeneste omtrent som oppføring i telegfonkatalogen i gamle dager, virker metoden de bruker for å få kunder som ren svindel.
    Men vi får se, for jeg sendte inn kansellering av alt sammen etter å ha sjekket sider som dette.
    Trodde ikke dritt som dette var tillatt i Norge (har bodd de siste 27 årene i Australia).
    Mvh
    Jonn

    SvarSlett
  3. Jeg registrerte nylig et enkeltmannsforetak i Brønnøysundregisteret. Før jeg selv har fått bekreftet at foretaket er opprettet, ringer det en fyr og nærmest utgir seg for å være fra Brønnøysundregisteret, og sier at de har organisasjonsnr. mitt og at de trenger litt utfyllende opplysninger fra meg.
    I god tro om at denne personen er fra Brønnøysundsregistret gjør jeg som han sier og logger meg på 180.no. Han maser i ett kjør, trygg her, les der, trykk der, søk der. Og før jeg har fått tenkt meg om har jeg ufrivillig kjøpt en annonsepakke på 180.no for 1998,- kr! Han er alt lagt på før jeg endelig skjønner hva som har skjedd. Sleipe jævler!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser det er lenge siden innlegget, men Kom du deg ut av dette og har du råd til hvordan. En i familien opplevde det samme som deg..

      Slett
  4. Hei, flott med sider hvor man kan lufte frustrasjonen sin. Jeg kjøpte en annonse hos 180.no for noen måneder tilbake. Og jeg er forsovet enig i beskrivelsene her, når dere sier at selgerne er veldig " pushete". Det er vel noe som går igjen i de fleste bedrifter som driver med telefonsalg føler jeg. Men! Til tross for at selger var noe pågående, så var jeg jo til enhver tid klar over hva som foregikk. Før jeg kjøpte annonsen måtte jeg huke av på hvilken pakkeløsning jeg ønsket, og at jeg hadde lest og akseptert avtalevilkårene. Jeg syntes absolutt ikke at man kan gi en pågående selger skylden, når manselv skriver under på at dette er noe man ønsker! Hvis man skriver under på en kontrakt, uten å følge med i hva som blir sagt - så har man segselv å takke. Forøvrig så er jeg selv kjempefornøyd med annonsen min, og at jeg kan følge med på hvor mange som går inn på hjemmesiden min fra annonsen. Jeg er overbevist om at dette er positivt for min bedrift!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du jobber også for 180.no kan jeg se.

      Slett
  5. Enig med Cecilie her! Bruker man hodet litt er det LETT mulig å inntjene disse kronene som ihvertfall for min bedrift er småpenger. Signerer du en kontrakt er det ditt ansvar å lese igjennom alle reglene rundt det du bestiller! Skjerp dere, og les reglene rundt det å drive en bedrift før dere hopper i det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjerpe seg? I mitt telfelle fikk jeg presentert tjenesten som en gratis og uforpliktende prøveperiode. Det var heller ingen kontrakt/Jeg aksepterer knapp eller tilsvarende. Bare en faktura som plutselig dukket opp i posten.

      Slett
  6. Jeg startet nettopp et enkeltmannsfortak som fotograf. Kort tid etter fikk jeg telefon fra 180 nummeropplysningen som allerede hadde laget en brukerprofil for meg uten at jeg visste noe. En veldig hektisk telefonselger sier han vil jeg skal gå inn på min brukerprofil for å sjekke at opplysningene de har ført opp er korrekte. Han gir meg brukernavn og passord så jeg kan logge på. Forteller meg hvor jeg skal trykke osv. Til slutt i samtalen får jeg vite at en oppføring hos de for et år koster en viss sum. Så er samtalen over. Jeg får så en regning i posten på 2,300kr eller lignende. Jeg har aldri bestilt noe, aldri samtykket til noe og har aldri blitt fortalt hvordan jeg på noen som helst måte har bestillt denne oppføringen. Dette er 100% svindel og bedrag. Jeg nekter å betale for dette og vil gå langt på min vei til å gjøre det kjent at man ikke burde ha noe som helst å gjøre med 180 nummeropplysningen!

    SvarSlett
  7. I dag fikk jeg en inkassosak fra lindorff i posten, for 180.no. jeg viste ikke det fnugg om at jeg faktisk hadde kjøpt noe der, da jeg bare hadde svart "jeg må tenke på det" til selgeren som ringte 2 dager etter at jeg hadde fått bekreftelsen om at mitt enkeltmannsforetak ,som ikke er ment til å være innbringende økonomisk, var registrert hos brønnøysund. Jeg ringer da lindorff om denne saken for å høre hvorfor jeg fikk inkassoen, og blir møtt av en hyggelig dame som roer meg ned og avkrefter at de har sendt noe som helst inkasso for 180.no. noe jeg stiller meg spørrende til, da har jo denne svindelen fra 180.no gått ett hakk videre...

    SvarSlett
  8. Er sååå møkkalei 180.no og Lindorff.
    180.no driver med svindel og lar Lindorff utføre den for seg. Lindorff er jo et stort firma, hvis en laget en kampanje mot dem tror jeg de ville reagere. Tviler på at ledelsen i Lindorff ønsker å bli sett sammen med nettkatalogfirma og andre svindlere.

    SvarSlett
  9. Here is a quick summary of my situation:
    I was fraudulently billed by 180.no for a service which I never ordered. I told 180.no that I never ordered the service in writing, and they responded with a phone call where they said that they received my email, but that they cannot cancel the order... I told them that there is no actual order to cancel because I never placed an order, nor did I verbally commit to any agreement to try any of their paid services. They are persisting to insist on a payment. I believe that this is fraud. This is fraud, I not-so-politely told the gentleman on the phone that if they don't cancel the supposed "order" that I would report them for fraud, and then I hung up.

    I would never agree to purchase any services from registry services like 180.no because I have no use for such services. I am well aware of the lack of value of such a service and already have plans to advertise through google which is much much cheaper and more effective at targeting customers. There is no reason that I would ever agree to pay a single krone for 180.no service. Apparently I should have been more direct in my disinterest.

    SvarSlett
  10. More detail on the situation:
    Soon after I registered my business in Norway, I noticed that a large number of "internet cataloging services" had used my public business information to create business listings. One of the companies that created a listing for my company was 180.no

    Then one day, I received a phone call from 180.no. They wanted to introduce me to 180.no and to the listing they had created for my company on the 180.no website. I believed that they were asking for my help to improve the listing on 180.no in order to improve the accuracy of their website.

    The gentleman on the phone told me how to log into their site, and he gave me a username and password over the phone to use for logging in. I logged in while he spoke to me, and he suggested that I add "keywords" to the listing. I was feeling generous with my time at the moment and was acting to help him improve his page. At the time I was unfamiliar with 180.no and I believed it to be a small business, perhaps a couple of people who were trying to create a business model based on web listings of other businesses. So feeling in a generous and mood to help, I let him walk me through various steps to improve the accuracy and relevancy of THEIR website.

    At about this time the gentleman on the phone said that they would like me to try their service for 800 kroner (or something like that). It was only at this point that I understood the true nature of the phone call… he wasn’t asking for my help… he was selling! I verbally indicated that I understood what he had said,... specifically that I understood that he would like me to try out 180.no services.

    Me saying that I understood what he had just said… is not the same as me agreeing to try a service.

    Him saying that they would like me to try a service… is not the same as him asking me if I would like to try a service.

    At no point in the conversation was there ever a formal question as to whether or not I would like to try the service. If such a question had been asked, I would have immediately replied with "no". Because the question was never asked, it would have been impossible for me to ever agree to try their service.

    Before the conversation could come to a proper close, I told the gentleman that I needed to go because I was preparing to head out the door and I asked him to send me more information to my email address. Instead of more information I received a bill. At this point I knew that there had been a misunderstanding.

    I replied to their email bill with a polite response indicating that was a misunderstanding because I had not actually placed an order anything from them. I asked them to cancel this mistaken "order". To be fair, it is impossible to even call this an order since there was never consent from me to place such an order for service.

    SvarSlett
  11. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  12. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  13. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  14. The plot thickens:
    Today, Friday October 8th, I received a phone call from 180.no. Their representative told me that they cannot cancel orders which had been placed. I responded to him that he should have no trouble canceling the supposed order because there was never any order to begin with. He said that I had placed an order and that 180.no would "meet me half-way" and only bill me for half of the amount. I told him that I would not be paying for something which I did not order and that his supposed offer was not acceptable.

    He continued to insist that I had placed the order, and that they had recorded the phone conversation which proved that I had. My response to this was that I thought it was great that they had recorded the conversation because it would prove that I had never placed an order. He said that he would email me this conversation along with some other things (not sure what that would be). He then said that they recorded my IP address on their server... which I of course said they should have because I logged onto their server when their salesperson was walking me through the listing THEY created for MY business.

    This went back and forth for a little while... they couldn't cancel the order... etc... etc...
    I began to realize that HIS RESPONSES WERE PRACTICED... ALMOST AS IF HE WAS READING FROM A SCRIPT!!! This was likely a standard operating procedure for them, and at this point I began to suspect that 180.no was intentionally committing fraud. I not-so-politely told the gentleman on the pone that if they don't cancel the order I will not hesitate to report this as fraud.

    SvarSlett
  15. When I think back on this conversation now, I realize that he was trying to scare me with his threatening scare tactics… he said things like:
    "we have your IP address in our system"...

    My reply to this is 1) Bull$---, there is no way they would know which IP belonged to me. 2) They should have my IP because their salesperson walked me through logging into their system! 3) This proves nothing because of point #2… … just a pure scare tactic

    "we have a recording of the phone conversation"
    1) Now 180.no sales people are admitting to committing a crime!! at the same time as they try to commit fraud!! Hello politi!! go get em!... they Never told me they were recording any conversation during that 1st sales call (if the did without asking it is a crime in Norway)... and even if they did have a recording, it would prove that I was correct anyway! … plain stupidity to write that into their script… unless they know that they have nothing to fear from any government body, because nobody is interested in stopping them.
    Hello VG & Aftenposten... have an employee create a small business, have them wait for 180.no to call... and expose this whole fraud for what it is!

    SvarSlett
  16. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  17. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  18. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  19. Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) is very aware that 180.no is doing this, but they seem to be powerless to stop the fraud.

    Here is an excerpt from an email response that I received from NSR:

    “Hi... My advice in this matter is to contradict the invoice in writing. The invoice shall then not go to Debt Collection, but the company should provide documentation for how and when the purchase agreement was done.”

    And here is another response from another leader at NSR:

    “We know 180.no/nettkatalogen from inquiries we have received from other businesses. In your case I would refer to Markedsføringslovens §7 or §8 since you might have been mislead. For other advise I recommend www_varslingslisten_no

    (sender’s name withheld from this post)
    The Norwegian Business and Industry Security Council”

    SvarSlett
  20. Advice:
    1)Reply to any bills in writing by email AND save a copy of that email.

    2)Ignore all further calls from 180.no. When you receive a call from them, just hang up or feel free to tell them how you fell about their ridiculous "business model".

    3)If bill comes in the mail, ignore it.

    4)Wait for the collections notice. When the notice arrives, let the agency know (in writing again) that you have never agreed to purchase anything from 180.no.

    Tell them that you believe that 180.no is committing fraud.

    Tell collections that you told 180.no that you never ordered anything in writing (attach a copy of the email you sent to 180.no).

    5)This will put an end to this mess.

    Summary:
    once you have told 180.no that you never ordered their "service"... just ignore everything from 180.no from then on.

    Most important is NEVER to pay them a single kroner for a service that you didn't order. If you pay them you showing that you agreed to the service, and you will effectively be screwed.

    Good luck,...
    and may the Norwegian Government put an end to 180.no

    SvarSlett
  21. Hei! Jeg har skrevet her tidligere da jeg fikk en opprigning fra nettkatalogen for ca.1,5 år siden hvor dem ga meg et tilbud på oppfølging i katalogen dem`s for 2500kr tror jeg det var, jeg sa jeg var interessert og selgeren fulgte meg igjennom prosessen på dataen for at jeg kunne se hvordan det fungerte. Han sa til meg at han kunne sende meg papirer på dette men ikke om noen betaling, jeg sa jeg var villig til dette.
    Fikk regning i posten litt etterpå, jeg ringte og snakket med forklarte at det var en missforståelse men fikk jammen høre at slik var det ikke.
    Jeg ba om få tilsendt dokumenter på avtalen og fikk det med ip adressen min som signering. Har sefølgelig ikke betalt og saken er ikke gyldig uten ekte signatur som fleste vet. Jeg har fått noen få brev fra dem igjennom lindorff siden saken kom på banen med betalings varsel og nå fikk jeg et brev fra dem igjen men det står nå 180.no og ikke nettkatalogen og summen er nå på 4800kr, sansynligvis er dette samme sak da jeg har aldri snakket med 180.no.
    Jeg begynner nesten og bli litt smålei av dette og går nå til skrittet og straffeforfølger dem men jeg vet ikke hvordan jeg kan få tak i navnet på selgeren som ringte meg, kan noen fortelle meg hvordan jeg kan få tak i det. Jeg har spurt om navnet tidligere men dem ville ikke gi meg det.

    Nå har dem også for første gang sagt i mitt siste brev at dem vil bruke en av dem`s utreder??Jeg har hørt om tidligere hvor dem sender en kar rundt på dør for og presse folk. Makan til frekket skal man ikke finne seg i!

    Jeg syntes alle som kommer i samme situasjon skal staffeforfølge selgeren og få navnet på den såkalte utrederen, og hvis ikke dette går ivertfall få blottlagt personen på noen måte, internett kan brukes til mangt. Facebook for.eks.

    Takker på forhånd for hjelp! Steinar

    SvarSlett
  22. Hej!
    Er det noen av dere som har lykkets med dette?? Som har gått til sak og sluppet å betale? Jeg har nå saksøkt 180.no, eller bedt dem om å slutte å sende regninger gjennom Lindroff og heller ta det videre til forlikningsrådet. Er litt spent på utfallet..
    Eline

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har truet med politianmelselde og det hjalp. Jeg har dog anmeldt dem likevel da de ikke kunne komme op med en rimelig forklaring.

      Slett
  23. Vi skal også saksøke dem dersom de ikke går tilbake på falske faktura utsendings grunnlag.

    Får se hvordan det går

    SvarSlett
  24. Forresten finnes det en facebook gruppe for dem som er ofre for nettkatalogens strategi?

    SvarSlett
  25. I have experienced the same fraud in my case for over 30 000 NOK.
    I have sent an email to all- 180.no, nettkatalogen.no and Lindorff.
    All the way I was investigating about 180.no dirty practices I talked to many important people and they talked to their acquaintances. I believe that this is a possible way to get 180.no out of their sneaky business..

    PS: "Secret" thank you for your helpful posts!

    SvarSlett
  26. I hope you get out of it.

    We also did not see the hidden text of having to calculate what the payment eventually became.

    But our claim is for 10.000,- not 30.000,-

    SvarSlett
  27. Hello everybody!

    The case for 30 000 NOK is over! I took the advice of yours to send the same email to 180.no and Lindorf, and received this:

    >> Thank you for your e-mail.


    >> We hereby confirm that our client has asked us to
    >> stop our actions. We have now closed our file. If
    >> you have further questions on the matter, please
    >> take contact directly with the creditor.

    >> Med vennlig hilsen,

    >> Lindorff Kundeservice kundesenter@lindorff.com



    For those who find themselves in a similar fraud with 180.no I am sending my email, hopefully it will be of help to you!

    >> Good afternoon people from Lindorff, www.180.no and Nettkatalogen.no
    >> I tried many times to call to Lindorff and www.180.no, but could not reach any of you..
    >> By this email I am AGAIN referring to false invoices you still keep sending me.
    >> Those are Kundenr. *** for Lindorff and *** for 180.no and Nettkatalogen.no
    >> To explain once again- I did not order any of your payed services and I told you so just after I received the first invoice. I wrote it in
    >> the previous email (from 2010/7/20) and by a phone call with the same
    >> sales person, who I was calling with and who promised to take care of it.
    >> The very same sales person of yours called me in June 2010. I told
    >> him, I was not a Norwegian and that I did NOT understand any
    >> Norwegian, so he tried to speak English.
    >> He offered to register me for free for 6 month period and If I like
    >> the service, he would then tell me more about prices and general
    >> conditions.
    >> I have never signed any contract nor have I ever seen any!!!
    >> The email I received (the one attached to this email) was in Norwegian
    >> and I could not understand what was written in it, and the sales
    >> person at 180.no told me to click on the link half way down the page
    >> in order to access my info page, and that is all he explained and
    >> instructed with regards to this email.
    >> When I asked my legal issue advisors for this case, they told me to
    >> refer to Markedsføringslovens §7 or §8 since I have been mislead.
    >> They also confirmed, that I am not to pay anything as I was not told
    >> about any general conditions (the proof that your employee did not
    >> tell me anything about prices is, that I have never opened the link to
    >> contract, which can be easily seen in the attached picture), nor
    >> anything about the fact that the service was payed.
    >> This way I ask you to stop troubling me with any additional requests.
    >> Regards,
    >> Jozef

    SvarSlett
  28. Det beste å gjøre er å plage han som står bak selskapet. Dere finner han her:

    http://www.facebook.com/bangsund

    Ta gjerne hele styret: søk etter 180.no på proff.no

    Send så mange meldinger dere orker. Det beste er at dere får en ny person hver dag til å skrive til han.

    www.nfoto.no

    SvarSlett
  29. Hei,

    Jeg og en kamerat startet i august et selskap og ble senere oppringt av en selger fra Nettkatalogen. Vedkommende ba oss logge inn på deres sider og følge visse instruksjonene samtidig som han forsikret oss om at det ikke ville koste penger, at det kun var en "gratis test". Vi ba om å få tilsendt mer informasjon på e-post. Deretter mottok vi faktura fra Nettkatalogen og det har vi selvfølgelig ikke tenkt å betale slik at saken sannsynligvis snart går til forliksrådet. Ifølge dem er det altså følgende "signert avtale" som ligger til grunn: http://admin.nettkatalogen.no/asp/kp_avtalevilkaar.asp?sessionID=123&sessionID=123&cryptorgnr=46312712140041 (en kopi finner dere her i tilfelle denne blir slettet: http://img823.imageshack.us/img823/2008/nettkatalogen.png) Denne selgeren "Olav Nybrenna" eksisterer ikke på Skattelistene i det hele tatt, så ville ikke forundret meg om navnet er oppdiktet.

    Vi kjenner oss igjen i mye av det som er skrevet her.

    Beløpet som kreves er per dags dato NOK 3506. Ikke et kjempe stort beløp, men det er ikke tale om at vi skal betale for noe vi ikke har bestilt.

    Vi vurderer politianmeldelse og har allerede vært i kontakt med andre selskaper som har opplevd lignende fra Nettkatalogen / 180.no.

    Vi ber derfor alle som kan bidra med noe sende en e-post til erik [alfakrøll] moblin.no eller david [alfakrøll] moblin.no. Det holder også med å skrive din historie her men send oss veldig gjerne din e-post slik at vi kan holde kontakten.

    Kanskje hvis vi kan samle nok klager vil nettavisene rette oppmerksomhet mot dette svindleriet. Eventuelt kan vi gå til felles politianmeldelse mot Nettkatalogen/180.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei !

      Jeg kom tilfeldigvis over denne bloggen og ble veldig glad ! Jeg googlet Olav Nybrenna for å appellere til ham ang regning, siden jeg hadde hatt kontakt med denne angivelig ansatte personen i 180.no. Jeg forstår nå at dette er en fiktiv person - fiktivt navn i alle fall. Jeg sender over korrespondansen jeg har hatt med firmaet nylig. Holdt nesten på å betale, men skulle be Nybrenna om at jeg i alle fall måtte få lov å betale i to omganger. Regningen er på 5.026,25, for noe jeg ikke har bedt om.

      Slett
  30. Vi har bare ringt til http://www.jushjelpa.no/index.html og be om hjelp. Dem hade fikset dete på en uke. Har aldri hørt fra 180.no igjen.

    SvarSlett
  31. Jeg kjenner meg igjen i det meste av dét som er skrevet ovenfor. Men, jeg var dum nok til å gå inn på en avtale. Nå har de forlaenget denne automatisk, med henvisning til at den automatisk løper videre hvis jeg ikke stanser den. De påstår at de har sendt meg en oppfordring til videreføring, men jeg har kun fått en oversikt over hvilke oppføringer jeg har hatt og hvor mange treff. Jeg kommer ikke til å betale dem for noen ny avtale. Venter til jeg får et evt. krav fra Lindorff og tar det derfra. Om jeg må, bruker jeg advokat for å få slutt på dette. Takk for tipset med jushjelpa.no Kestutis. Er det fri rettshjelp forresten ?

    SvarSlett
  32. Har erfart det samme mange har skrevet om i denne bloggen, nemlig en selger som veileder deg gjennom profilen og forteller om gratis og fine tilbud og om "kun 6 måneder" og som designer ville jeg satse på enkeltforetak og sa ja takk til dette tilbudet på 6 måneder. Jeg betalte fakturaen som kom til tilbudsabonnementet. Så antok jeg at thats it.

    Så fikk jeg nylig en faktura på over 5000,- i posten, uten å få noe informasjon om at det forrige utløper og at det går videre til et nytt abonnement. Jeg ble presentert for at det var start til slutt-abonnement uten noen automatisk overgang. Jeg blir nå tvingt til å betale fakturaen til noe jeg ikke har bestilt eller har nytte av. Det eneste hun kunne gjøre på 180 var å halvere fakturaen.

    Det brevet jeg aldri fikk burde ha kommet elektronisk (men det var noe de ikke gjorde), kun sendte de pr post og hun var skråsikker på at den skulle jeg ha fått. Føler meg utrolig lurt og har virkelig blitt lurt inn i selveste salgskjernen.


    Har tatt kontakt med forbrukerrådet, men dere anbefaler jushjelpa og? andre tips?

    SvarSlett
  33. 180.no er som en bæsjekladd du prøver å slå ned i do men så flyter den bare opp igjen. Jeg sendte dem en sinna epost for ca et halvt år siden med subject "oppsigelse av avtale", og tror du ikke at de likevel sender meg en faktura for neste periode nå på kr 5026?? De terroriserte meg så mye at jeg til og med fortalte om dem til psykologen min. Hun har eget psykologfirma og sa bare at "de folka der blir du aldri kvitt, jeg har hatt problemer med dem helt siden jeg startet foretak". Tenk noe så frekt som å lure folk som nettopp har startet egen bedrift til å betale masse penger til noe helt meningsløst? De fleste som starter bedrift starter jo opp med å være veldig sårbare økonomisk og har lite penger i starten.

    SvarSlett
  34. Tragisk dette her, rart disse cowboyene får drive som de vil.... vi også fikk regning 5026kr i posten, de nekter og "slippe" meg som kunde... påstår vi har bindende avtale med dem... Selgeren har ikke holdt et ord av hva han lovet...

    jeg gjorde om annonsen min til anti 180 reklame.. he he, må jeg betale så skal de da jammen få det som de vil...

    søk på "180 svindel" hos 180.no :)

    SvarSlett
  35. hahaha så bra. 180 svindel hos 180.no. Det skal jeg få flere til å gjøre og. Sist sa de opp pr epost med vedlegg til vg og nrk, men de må alikevell betale enda 5000 fordi avtalen gjelder ut året!!:O håper media i kopifeltet hjelper. Å bli ranet for ti-tusenvis av kroner er hardt for små selskap. Mitt eget selskap har jeg fått fjernet totalt fra katalogen deres, så jeg sto der med en slik gratis oppføring.. Anbefaler alle å støtte en god sak og ringe 180.no kundesupport og gjøre det samme: 815 50 160

    SvarSlett
  36. Tenkte jeg også skulle dele min histore om 180.no jeg også. Blir oppringt av en Olav Nybrenna som sier at han ringer fra 180.no og skal bare sjekke at alle opplysninger han har fått om mitt nye enkeltmannsforetak stemmer. Så går det opp for meg at dette helt sikkert er noe 180 tar penger for.

    Så jeg spør: Er dette noe jeg må betale for?

    Nybrenna: Nei, dette er et tilbud til alle nyetablerte bedrifter. Trenger ikke betale noe hvis jeg ikke ønsker å fornye etter 6 måneder.

    Vidre fikk jeg beskjed om at han skulle ta kontakt etter 5 måneder og høre om jeg enda ville bruke tjenesten. Siden dette var gratis hadde jeg ikke noen problemer med dette.

    Så fikk jeg som mange andre her en faktura i posten. Jeg ringte tilbake til 180 og fikk beskjed om at de sendte den videre. Så ble jeg oppringt noen dager senere av "Olav Nybrenna" som igjen bare skulle sjekke at alle opplysninger var riktige og om jeg hadde fått brukt innloggingssiden dems riktig.

    Så konfronterer jeg han med regningen jeg fikk i posten. Han forklarer at han var helt klar om at dette var en betalingstjeneste og at jeg nå hadde ingått en binnende avtale med dem. Han ber meg sjekke "Ordrebekreftelsen" jeg hadde fått som epost og forklarte at alt stod der.

    Det hele løste seg da jeg spurte om hvor prisen for denne avtalen stod hen og hvor jeg eventuelt kunne finne den i ordrebekreftelsen. Da måtte han først lese denne meldingen han hadde sendt ut og jeg fikk beskjed om at skulle ringe meg tilbake. Det gjorde han ikke. Men jeg ringte 180.no og fikk beskjed om at fakturaen min var slettet fra systemet.

    SvarSlett
  37. Hei
    Ja dette ble jeg utsatt for også og faktura kom i posten på 998,- +mva. De skulle bare sende informasjon om tjenesten.
    Først var det Henrik Aharoni Salgskonsulent som ringte 22.2.2013.

    Nå i dag 11.03.2013 var det Olav Nybrenna som ringte og skulle vise tjenesten for å deretter å vise til "inngått avtale". Prøver å fortelle flere ganger at vi ikke har noen avtale, men da foreslår han et tilbud på 499,- og han gir seg ikke.

    Jeg spør om navnet igjen og googler hans navn og da dukker denne siden opp. Tusen takk!! Da leser jeg to linjer fra denne siden og da avbryter Olav Nybrenna meg og sier at han sender en kredittnota på hele summen.. Tenk så treig i oppfattelsen, først ved å lese fra denne siden forstod han hva jeg mente, ikke rart folk blir fotvilet over en slik kundebehandling.. Takk til dere alle på denne siden.. Har snakket med andre som har samme problem med 180.no!!
    Nå skal jeg snart være slettet fra systemet!!
    Ha en ellers god dag!

    SvarSlett
  38. PS! Han heter sikkert ikke Olav Nybrenna for han finnes ikke i 180.no sin katalog!!
    Hehe.. Men han ble hissig og da viste det seg at han hadde dialekt og kanskje er en annen, men veldig likt navn..

    SvarSlett
  39. Nå vet jeg ikke om jeg får noe svar her, men om noen vet noe hadde det vært fint om vedkommende kunne ha sendt meg en mail (mariaza_86@hotmail.com):

    Jeg lurer på om reglene for lydopptak gjelder når de ringer til meg som bedrift og? Jeg har, i følge 180.no, takket ja til å være i deres katalog og regner med jeg får regninga snart. Ble ikke opplyst om at samtalen ble tatt i opptak og lurer på om jeg kan bruke det mot de.
    Sendte mail til datatilsynet og fikk ei lang lefse tilbake med bla dette:

    "4.3 Dokumentasjon av avtaleinngåelse
    Slike lydopptak skal baseres på samtykke fra den avtalen inngås me. Det må da klart fremkomme hva
    som er formålet med opptakene og hvor lenge de oppbevares. Virksomheten må gjøre en konkret
    vurdering i hvert enkelt tilfelle.
    For at samtykket skal være frivillig, forutsettes det at den registrerte har valget mellom å bekrefte
    avtalen per sms,skriftlig eller si ja til lydopptak. I enkelte tilfeller vil det være praktisk umulig å
    innhente et frivillig samtykke, her kan lovens § 8 bokstav f) være et alternativ. Ved bestilling av drosje
    vil det for eksempel være upraktisk å dokumentere avtalen på annen måte enn ved opptak.
    Når avtalen er bekreftet skriftlig, eller det er uomtvistet at avtale er inngått mellom partene, vil man
    normalt ikke ha behov for fortsatt oppbevaring av opptakene. De må da slettes.
    Lydopptak er direkte lovhjemlet i ett tilfelle: Lov om verdipapirhandel § 9-7, samt tilhørende forskrift.
    I henhold til dette regelverk har alle verdipapirforetak en plikt til å foreta opptak i forbindelse med
    kjøp og salg av verdipapirer.1
    Datatilsynet gjør oppmerksom på at lydopptak ikke alltid vil være tilstrekkelig dokumentasjon for at
    det er inngått avtale med det innhold selger påberoper seg. Dette reguleres i utgangspunktet av
    avtaleretten, men for enkelte avtaler er det krav om skriftlighet. Dette gjelder blant annet for inngåelse
    av kredittavtale2
    , kraftleveringsavtale3
    og for bytte av teletilbyder4"

    SvarSlett
  40. Hei
    Når det gjelder lydopptak i disse samtalene er det fullt lovlig.
    Ettersom ingen nevner at det er lydopptak, vil det si at de ikke kommer til å bruke dette som noe bevis i en evt rettsak, men heller kvalitetssikre for å passe på at alt har gått riktig for seg, har vært selv vært selger og vet det at når man er i den ene enden av telefonen når noen sier: Send meg mail med info om det, så hører selgeren: Send meg det på mail.
    Derav så mange misforståelser.

    Når det gjelder min erfaring angående 180.no så driver ikke disse med "Svindel" i noen større grad en andre nettkataloger.
    Hvis dere ikke er sterke nok til å si rett ut: NEI
    så burde dere enten legge på eller aldri ta opp telefonen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hold kjeft, er du snill.
      Kan lett se du jobber for 180.no

      Slett
  41. Er godt kjent med useriøse annonseselgere. Får jeg et ukjent krav, ber jeg de først redegjøre kravet for så å bestride det. Når jeg så får trussel om inkasso fra Lindorff eller lignende bestrider jeg kravet: De vil da måtte legge saken til side. Da går det gjerne en uke før en sint påståelig kar kommer med en rekke trusler og "bevis". Gidder ikke lenger krangle med dem så jeg ber dem sende det til forliksrådet. Har enda til gode å møte der :-)

    SvarSlett
  42. Til MariaJ.
    Hvis du selv mener du ikke har takket ja til annonsen, er sjansen STOR for at du ikke har gjort det. Lyd-opptak er noe de presser med som fellende bevis. Spør om de kan spille det av. Tror sjansen er stor for at "det ikke lar seg gjøre" Husk, det er 180.no som må bevise kravet. Bare vær tidsnok til å klage.Jeg var dessverre for sen denne gangen og måtte ut med kr 2526,25.-

    SvarSlett
  43. Er dessverre kommet flere svindel aktører på markedet i div telefonkataloger og opplysningstjenester. Telefonkatalogen.biz er en av dem, har samme fremgangsmåte som 180.no. bare at dem ringer tidlig på morgenen og man får inntrykk at dem ringer fra breg og du må bekrefte firma statusen din via SMS , da er du blitt lurt.

    SvarSlett
  44. Vad är ett forliksråd? Hur kommer man dit?
    Jag blev lurad till en idiotannonsering av något slag. Vet inte ens riktigt vad det var. Efter ett år kom plötsligt en faktura på en massa tusenlappar i vintras. Mycket mer än första gången.
    Efter en massa telefonkontakt drog de ned summan till en fortfarande oförskämt hög siffra, men i alla fall lägre. Sedan skulle vårt förhållande vara avslutat.
    Nu kommer igen en ny faktura för ny period, adresserad till mig c/o mitt gamla jobb. Det hade redan gått vidare till inkasso hos Lindorrf. Vad ska jag göra?

    SvarSlett
  45. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  46. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  47. Samme historie hos meg også. Jeg kontaktet politiet og anmeldte disse svindlerne. Politiet og Brønnøysundsregistrene kjente godt til sakken. Sendt så disse svindlere en meil og ba dem om å kontakte forliksrådet hvis de vill fortsette. De slutta med en gang.

    SvarSlett
  48. Ikke vær red for lydopptak og sånne ting. Det er svindlerne som har ringt og oppsøkt deg, ikke du. Så tapper de allikevel i forliksrådet. Forliksrådene i Norge er kjent med sakken. Det du må gjør er:
    1- kontakt Politiet og anmeldt disse svindlerne for ulovlig irritering, provokasjon og bedrageri.
    2- Ring Brønnøysundsregistrene og fortell om sakken og ber dem om beskyttele da de har publisert opplysninger om ditt fortag.
    3- Send disse svindlere en meil og fortell at du ikke har bestilt noe og at du er klar over bedrageriet. Du må fortelle dem at du har kontaktet politiet og at du ikke ønsker å bli kontaktet av dem. Har de krav på noe så kan de ta sakken til forliksrådet.
    Husk at de truer med et slags innkasso som er ren tull. Dette er noe de har forfalsket og har ingenting med innkasso å gjøre. Ikke bry deg om det. Betal aldrig en krone ti dem. La dem sende deg regninger. Negliser dem fullstendig. Så lenge du har anmeldt dem og har sendt dem meil, så er du trygg. Disse tullingene utnytter deres ære og stølthet for å bedra dere.

    SvarSlett
  49. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  50. Hei
    Den 8 April iår klokken 9.15 ble jeg oppringt av
    Brønnøysundsergistrene
    og ble informert om min reg.nr for mitt nyoppstarta tannlegekontor. Kontoret ligger på en liten tettsted der alle kjenner hverandre, altså ingen behøv for reklame.
    Ikke lenger enn halv time senere ble jeg oppringt egjen av Kent Erik Hynne fra 180.no. Han snakket så fort slik at jeg knapt kunne forstå ham. Han sa at han hadde blitt informert av Brønnøyr, om mitt praktis og han satt ved alle opplysninene om meg. Virket at han var fra Brønnøysundsregistrene. Han ville skjekke om disse opplysningene var korrekte. Han ba meg om å loge på eposten der det var en meil fra ham på forhånd klar. Han ba meg om å lese opplysningen og fortelle om tilleggsopplysninger som jeg synes det var nødvendig. Jeg skrev ingenting. Han ba meg så om å bekrefte samtalen ved å trykke på ok på min mobil. Jeg gjørde det. Dagen etter ringte en annen fra 180.no og fortalte samme historie. Da han snakket lit bedre så forstått jeg om det handler om betaling. Jeg spurte ham om de er fra Brønnøy. Han sa nei. Jeg spurte om alt dette var for at mitt navn skulle stå på deres wedside. Han sa ja og på VG.... Jeg sa nei takk. Han sa at det gikk ikke og påstott at jeg hadde allerede bestilt og tegnet en avtalle med dem. Så rigte Kent Erik Hynne. jeg sa at jeg vet at det handler om bedrageri og ba ham om å slutte å jobbe for en svindel organisasjon. Han ble sint og vi avsluttet samtalen. 10 minutter senere ringte en dame og fortalte om lydopptaket. Jeg sa at jeg har aldrig vært interesert i deres tjenester og at jeg ikke hadde bestilt noe hos dem. Jeg sa at jeg ikke hadde ringt dem og at hvis det er noe jeg trenger så ringer jeg selv. Jeg fortalte at lydopptaket er tul så lenge de ikke har min underskrift under en avtale.
    Dagen etter kom en regning på kr 5200. og en uke senere en purring og etter 10 dageer et aggressive inkassokrav fra en dotter svidelfirma.
    Jeg tok regningene til politiet og anmeldt disse svindlerne. Jeg ble anbefalt da om å skrive formelt til 180.no og fortell om at jeg ikke er deres kunde og om at jeg ikke hadde bestilt noe fra dem.
    Jeg ringte også Brønnysundsregistrene og fortalte om sakke. De sa at de er klare over sakken og er lei for at de ikke gir seg. De fortalte at dette er langt fra enestående.
    Jeg sendte så en meil til 180.no og fortalte om anmeldelsen og ba dem om å henvende seg til forliksreådet for videreføring av sakken om de vil. De svarte at de kom å se på sakken og ga meg en saksnr.
    Etter en måned ringte en annen fra 180.no og begynte å snakke ekstremt forståelig og hofflig. Han sa at han ringer fordi jeg er demes kunde og prøvde for en mindre regning. Jeg sa: jeg er ikke deres kunde og la på luren.
    Sakken ble ut av verden med en gang. Hørte ikke mer fra dem men jeg har fortalt himmel og gjord om sakken.
    Derfor anbefaler jeg om å kontakte både politiet, Brønnoysundsregistrene og forbrukerrådet. De er svindlere, så likker de ikke myndighetene og er redd for dem.
    Hilsner

    SvarSlett
  51. Takk for de som har opprettet denne bloggen. Informativ og behjelpelig. Hadde jeg ikke kommet til denne bloggen ved å google om disse svindlerne, skulle jeg aldrig klart det.

    SvarSlett
  52. I slutten av 2012 bestilte vi oppføring for "ett år" i 180.no. Vi fikk faktura som vi betalte, dermed regnet vi med at dette var ok.Vi fikk mail ett havt år senere som vi slettet, vi anså oss ferdig med bestillingen, I slutten av nov. 2013 fikk vi faktura for nytt år, vi hadde ikke bestilt noe og sa klart ifra om dette i mail til 180.no uten at det forandret noe. Det gikk imidlertid opp for dem at jeg ikke hadde signert dette "endringsforslaget" som tydeligvis inneholdt noe mer . Da kunne de gjøre om avtalen til noe rimligere! Jeg var ikke enig i dette, 180.no er nå anmeldt med henvisning til markedsføringslovens §11 ,

    SvarSlett
    Svar
    1. det er så ufattelig morsomt å lese dette, flesteparten av dere er folk som bare jatter med og svarer ja,ja,ja uten å høre etter og det vet jeg av god erfaring. 180.no har en egen avdeling som sikrer at mye av det som står her ikke kan skje, det er ikke på noen måte mulig å bli kunde om man ikke får en bekreftelse på at man vil ha produktet, det er også en detaljert oppsummering som skal gjøres på slutten av hver samtale der man får spørsmål om hvor fakturaen skal sendes, hva man har fått, når fakturaen kommer samt forfall, og at man får et brev når det har gått 5mnd med stestikk og forslag til ny periode. da har man 21dager å si opp avtalen på.(de som kontrollerer dette får betalt for hver feil, løyn, eller lignende som blir fortalt av selger og det kommer i retur og man må da ringe tilbake og rette på det man har sagt feil. dere som skriver her kommer såklart ikke til å være enige i noe av det jeg sier fordi jeg har jobbet der tidligere som de fleste sikekrt forstår og liker meg ikke av den grunn. og til de som faktisk ikke har bestillt men fått ordrebekreftelse på mail, dette kan være en enkelt selger sin feil og salget er uansett ikke gyldig og faktura blir ikke sendt

      Slett
  53. <NB! Ledig jobb som svindler

    http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=45541532

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Står ikke stort om hva jobben går ut på, ikke bra heller for de som kansje tar ned seg jobben hjem.

      Slett
    3. Nå har de tydeligvis oppdaget at her var det ingen avtale for denne fakturaen.
      Ikke hadde jeg åpnet noen mailvedlegg fra 180.no heller, så nå resender de vedleggene sammen med litt frustrert tekst.
      Litt trivelig lesing dette.
      At jeg ikke kommer til å åpne noen vedlegg fra et firma jeg ikke stoler 100% på finner de vel ut etterhvert. :)

      Slett
  54. Hei,
    Jeg har akkurat opplevd å bli svindlet av 180.no. Da jeg sendte mail om dette til kundeservice fikk jeg svar fra en navnløs person at jeg hadde godkjent avtalen pr. telefon i november 2013. Jeg er rystet over at firmaer får lov til å drive på denne måten. Dette burde ikke bare være en blogg, men vurderes juridisk av høyere instanser. Det kan da ikke være lovlig.
    Med hilsen
    Tone Skajaa Rye
    for Moose in sunset
    (Et firma som designer lær til barn med funksjonshemninger og som ikke trenger 180,no for å overleve)

    SvarSlett
  55. Ble oppringt idag av 180.no. Svensk dame. Forklarte at enkeltmannsforetaket ikke er gang før kanskje tidlig neste år. Hun spurte om hun kunne ta kontakt om et halvt år. Jadda sa jeg, har ikke tenkt å bruke dem uansett så de må bate kadte bort tid på å ringe. Men hun sa hun skulle sende en link på sms til en app så jeg kun e se hvordan det fungerer. Linken har kommet, men je har ikke åpnet. Funderer nå på om de da begynner med faktureringsstyret sitt?

    SvarSlett
  56. 180.no ringte meg i går, og jeg spilte inn hele samtalen. Dere kan høre den her: https://www.facebook.com/photo.php?v=10152504163040421
    Del den gjerne videre!

    SvarSlett
  57. Jeg fikk i dag et inkassokrav fra lindorff som kommer fra 180.no Dette var til et enkeltmannsforetak som ble slettet for 6 år siden.

    SvarSlett
  58. Noen som er med på en felles politianmeldelse av dette selskapet? en ting er å bli kvitt dem for seg selv, men en annen ting er å faktisk beskytte andre i samfunnet mot denne svindelen?

    SvarSlett
  59. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  60. Jeg fikk faktura uten å ha sagt ja eller signert noe som helst! Det er politi sak synes jeg!! En banditt henter organisasjonsnummeret ditt og sender deg en regning... hva slags tull er det?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, så meld dem til politiet. Det gør jeg. Jeg har dolumentation på at de forsøker at svindel med at oplyst at jeg har betalt det og det. Problemet var at det ikke var rigtig. Deretter forsøkte de at få meg til at godkjende at de slettede en ene fakura og ville sende en ny så jeg kunne slippe for purring gebyr. Helt klart en forsk på at svindle mig.

      Slett
  61. Jag känner mig igen i flera av deres berättelser. Jag fikk besked av den selgern som jag snakket med att jag kunde kanselere abbonementet, Når jag ringte tillbake till han så sa han att katalogen allerede blivit tryckt og att jag ikke kunde kanselera avtalet som kun blev gjort över telefon. Han ville kompromissa og så dum som jag var så betalte jag hälften av originalbelöpet. Jag bad om att jag ville avsluta avtalet men nå har jag fått ett betalningsoppfordring fra lindorff på 1777 kr. Jag undrar om jag är screwed nu för att jag betalte den förste fakturan som blev delt på hälften? Uppskattar all hjälp jag kan få. är väldigt frustrert över detta. Känner mig grundlurad...

    SvarSlett
  62. Jeg ble også for ca 14 dager siden oppringt av ei hyggelig dame fra 180.no. Hun lurte på om opplysningen om meg som lå ute stemte, og om infoen på hjemmesida mi var oppdatert og riktig. Vi hadde bl.a. en lengre prat om en oppdatering til appen deres som skulle komme og om hvor rå den kom til å bli. Etter at vi var ferdig, tenkte jeg ikke noe mer over samtalen helt til jeg fikk en faktura i posten. Begynte da å sjekke mailen min, og fant en ordrebekreftelse i søppelfilteret. Da dette var en tjeneste jeg ikke har bestilt, eller har ønske om å ha, sendte jeg de en mail tidligere i dag hvor jeg ba om at ordren ble kansellert og at kundeforholdet ble avsluttet. Videre ba jeg om dokumentasjon for en evt. inngått avtale. Informerte de også om at samme mail ville bli lagt til grunn for evt. tvist dersom de valgte å forfølge inndrivelsen av fakturaen før dokumentasjon var fremlagt. Etter å ha lest denne bloggen samt andre sider om samme tema, ble overraskelsen stpr da jeg en halvtime etterpå fikk svar om at de hadde kansellert avtalen.

    Finnes tydeligvis unntak fra regelen. Ta derfor kontakt med de hvis du føler deg lurt, og så skader det jo ikke be om dokumentasjon. Ei heller er det lurt å åpne evt. vedlegg eller trykke på linker i mail du får fra de. Slike linker kan spores og igjen vise at du har mottatt og må ha "forstått" innholdet. I mitt tilfelle hadde jo mailen havnet der den skulle, i søppelfilteret, og jeg har derfor ikke hverken åpnet, lest eller tryllet på noen linker i den. De kunne nok derfor vanskelig spore den i etterkant. :)

    SvarSlett
  63. Jupp. 180.no med 40 000 betalende kunder, over 50 000 likes på facebook og over 800 000 nedlastninger på mobil applikasjonen sin er svindel! Ser dere har økt medlemskapet fra 4 til 7 på to år! Gratulerer. Jeg ser lyst på fremtiden deres.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jupp, selvfølgelig er de svindel. Alt er svindel så fort folk angrer for noe. Har hørt folk kalle Telenor for svindlere også. Rart det der. Problemet her, i all hovedsak, er voksne folk som ikke er voksne nok til å være bedriftseiere som klager og jamrer til både politi og forbrukerrådet, som igjen bare ignorerer de. Jobbet tidligere for en slik katalog, og mange ganger jeg måtte i forliksrådet med disse kundene. Kun et FÅTALL dukket opp. Hahahhahaha.. amøber hele gjengen. Klage bak et tastatur eller en telefon er lett. Men å klage i PERSON er noe helt annet. Da blir man feig som faen, rett og slett fordi man VET man har ingen sak. Herregud sier jeg bare.

      Slett
  64. Har jobbet der tidligere. Hjemmesidene deres ser jo veldig fin og grei ut, men ingen av kundene får noe igjen for å ligge der. Det eneste de får er en regning på 8000 kr etter prøvetida på 6mnd. Slutta fordi halve staben jobber i stoffrus i arbeidstida. Trist arbeidsplass.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jaggu bra du er en selvutnevnt ekspert på synlighet på nett da. Du burde jo drive eget konsulentfirma siden du vet alt og kan alt. Irriterende å se innlegg fra slike som deg.

      Slett
  65. Hi! I got a same story with 180.no.. I tried to explain then that I want to cancel this deal because I thought that it's obligate for every new self employed person in Norway. But of course they don't care. Now tbey are calling me 6 times a day but I'm exhausted to deal with them. So.. can anyone tell me what will hapen if I will not pay that bill?? Have someone did that?

    Thanks!

    SvarSlett
  66. Hi! I got a same story with 180.no.. I tried to explain then that I want to cancel this deal because I thought that it's obligate for every new self employed person in Norway. But of course they don't care. Now tbey are calling me 6 times a day but I'm exhausted to deal with them. So.. can anyone tell me what will hapen if I will not pay that bill?? Have someone did that?

    Thanks!

    SvarSlett
  67. To Confused:

    I got called by a guy named Kåre Totland from 180 on this number 90112673. He said that I should take all the other cataloges like proff,gulesider to Forliksrådet and refuse to pay if I got any bills. Dont pay the bill, and if you get to forliksrådet refuse to pay

    SvarSlett
  68. Jeg har hatt samme problemet. Ble kontaktet av en konsulent ved navn Daniel Granlund fra Fjellvann Media. Han sa han kunne si opp avtalene med 180 og alle disse andre svindlerne. Kontakt han!

    SvarSlett
  69. Ble oppringt fra kundeservice 67200497 idag, hvor de mener vi har en utestående faktura og de vil komme til en ordning. Vi har aldri bestilt noen tjeneste fra 180.
    Ren Svindel dette! Vurderer politianmeldelse.

    SvarSlett
  70. Til Salhuset!! Ikke hør på dem! De ringte en kamerat av meg og sa at de ringte fra Gulesider. Dette viste seg av være løgn! Plutselig kom det en faktura i posten!!!

    Her er oppskriften på å komme deg ut av bondefangeriet:

    Jeg viser til fakturanummer:.......vedrørende ovennevnte forhold.

    Det påståtte rettslige grunnlag for kravet deres er en angivelig inngått avtale om kjøp av annonsetjenester hos 180.no.
    Jeg er ikke enig i at jeg har inngått noen avtale og er ikke interessert i en redusert pris - jeg skal ikke stå i deres katalog eller betale dere noen penger. Det selgeren Johansen understreket var at ved å svare ja så gav jeg tillatelse til å sende brukernavn og passord på e-post. Det var kun et «ja» for å kunne sende kundeinformasjon på mail slik at jeg selv kunne administrere min avtale. Selger ........sa at jeg skulle få en telefon senere på dagen der alt skulle bli grundig forklart hva en avtale skal gjelde. Den telefonen har jeg aldri fått.

    Jeg henviser til Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven)
    § 26. Villedende forretningsmetoder
    I næringsvirksomhet er det forbudt å anvende uriktig eller av annen grunn villedende fremstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser. Med fremstilling menes i dette kapittel enhver form for meddelelse eller utsagn i tale, skrift eller på annen måte, således også betegnelser, bilder, demonstrasjoner, emballasjens form, størrelse eller utstyr og lignende.

    Min tilsynelatende aksept er avgitt som en direkte årsak av villedelse fra deres selgers side. Det foreligger dermed ingen gyldig avtale, og dermed heller ingen avtalerettslig hjemmel for kravet deres. Kravet avvises.

    Etter en rask søknadsrunde på internett ser jeg at det er flere som meg som har gått i fella deres, og at dere har mottatt uendelig mange klager og anmeldelser i løpet av de årene dere har holdt på under forskjellige navn.

    Jeg vurderer sterkt å levere en anmeldelse til politiet, og akter å bestride en eventuell faktura som måtte dukke opp. Alternativt kan vi spare oss alle for tapt arbeidstid og sette en strek over den såkalte avtaleinngåelsen.

    For ordens skyld opplyses at forsøk på inkassoinndrivelse av kravet vil stride mot inkassoloven § 8. Punktet i det påståtte avtalen om avtalt verneting er like ugyldig som resten av avtalen slik at en klage til forliksrådet bes fremmet til forliksrådet i min hjemkommune



    Med vennlig hilsen

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  71. Hold deg langt vekk fra nummeropplysninger især 180.no se denne video https://www.youtube.com/watch?v=EPC-XBi6UUw

    SvarSlett
  72. Bruk i stedet google det er gratis og gir mye mer trafikk, se https://www.google.no/business

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal være litt enig med deg i det, men ikke mye. Skal man få trafikk fra Google, må man ha følgende:

      a. en enormt bra SEO hjemmeside som rangerer HØYT.
      b. Relevant innhold som Google liker.

      Hjelper lite å registrere seg som en business hos Google og forvente at man får gratis kunder over natta. Google er et enormt nettverk som tar hundrevis av timer å navigere riktig for å kunne få uttelling. Selv med Google Ads så er det come si come sa med uttellingen. Så å si at Google er såååå mye bedre enn f.eks. GuleSider, som mange bruker av ren vane, er bare pisspreik.

      Slett
  73. Hei. Har gått fem på jeg også. Nå tenker jeg å kontakte inkassobyrået deres og melde fra om at de ikke må sende noen regning til meg, fordi jeg har sagt opp avtalen og derved har en sak på dem.Det hele skjedde igår. Er det noen her som vet hvilket inkassobyrå de bruker? Elise Jahren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heh.. litt vanskelig å si opp en avtale du selv har inngått. Irriterende at folk ikke klarer å ta ansvar for sine egne handlinger, selv ikke som bedriftsledere. Hvis dere ikke klarer å være ansvarlige, burde dere revurdere å ha en bedrift i første omgang. Å si nei til noe er veldig enkelt. Evt. bare slenge på røret. Hva er vanskelig med det? Har samme forbanna problemet med kundene jeg har. Påstår de aldri har hatt en avtale, etc.. bare pisspreik alt sammen. Dette kommer fra bedriftsledere som administrerer store bedrifter her i landet. Folk eier ikke skam overhodet lengre. Når noen prøver å drive en lovlig og tilrettelagt forretning, skal man ikke stemples som useriøs eller liknende fordi man ikke er "store nok". Og med tanke på 180.no? De har hatt et system i veldig mange år der man har sparket useriøse selgere, alt av avtaler er tapet, etc. Litt vanskelig å si at de er svindlere. Er bare barnslige mennesker her inne som angrer på en avtale de har gjort og kaller det svindel etterpå. Herregud for noen folk vi har blitt her i landet. Ta nå litt ansvar for det dere driver med selv også, enn å bare legge skylden på telefonselgerne. Amøber.

      Slett
  74. Jeg fikk en regning fra Lindorff, når de svindlet meg. Ring inkassofirmaet og si at du har blitt utsatt for svindel. Da pleier de å droppe saken med en gang. Du er ikke alene om å bli utsatt for dette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, de dropper ikke kravet fordi du kaller de svindlere. Hvis du tror det, kan du drømme videre om at du er en superviktig person. De dropper det fordi du ikke er verdt å bruke energien deres på. Derfor. Så enkelt er det. Mye likt det jeg gjør med mine kunder. Jeg bare dropper de, krediterer fakturaene dems og gir blanke i de etterpå. Hvorfor gidde å bruke energi på barn i voksen alder?

      Slett
  75. jeg har betalt 7000 kr til hele 1 år avtale på grunn jeg var 3 uke sein på avslutt avtale.Min firma er ikke aktiv for mer en 1 år men jeg kunne ikke avslutt avtalen.Jeg var så sliten med prøve snakker med dem.Min siste meldinger fikk ikke svar.jeg angrer jeg har betalt det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og ironien er den at hadde du brukt hjernecellene og kansellert avtalen i tide, så hadde du sluppet å betale en eneste krone. Er det man har igjen for å ignorere avtaler man tegner det. De er løpende, og da må man betale. Hjelper lite å klage i etterkant, når du selv har vært en amøbe. Er bare å svelge kamelen og gå videre i livet. Send oppsigelse nå da, så du slipper mer ubehag :)

      Slett
  76. Klinikken Shansen,Haugesund.180.no nummeropplysningen as er stor svindel bedrift. Min bedrift er også ofret av svindel virksomhet som 180.no.Alle bedrifter som var utsatt av svindel bør samles og sende et brev til statlige myndigheter og kontakte brønnøysundregistrene at 180.no nymmeropplysningen AS avvikles snart som mulig.

    SvarSlett
  77. De sender ut faktura med innkassovarsel, selv om jeg har sagt opp avtalen for et år siden. Fy flate.

    SvarSlett
  78. frustrert.no!! fikk nå faktura for ny periode, nesten 9000,- de sier de har sendt meg ett brev i sommer, hvor dato for ikke fortsettelse var 08082016. Jeg sier opp 8 dager forsent i følge de. Hvordan kommer man seg ut av dette her? de sier jeg må betale..fungerer ikke angrefristloven på dette?

    SvarSlett
  79. frustrert.no!! fikk nå faktura for ny periode, nesten 9000,- de sier de har sendt meg ett brev i sommer, hvor dato for ikke fortsettelse var 08082016. Jeg sier opp 8 dager forsent i følge de. Hvordan kommer man seg ut av dette her? de sier jeg må betale..fungerer ikke angrefristloven på dette?

    SvarSlett
  80. Anmeld de til politiet. De har drevet med svindel i mange år nå. 180.no har masse saker hos forbrukerrådet. Vet at Tv2 hjelper deg jobber med sak mot 180.no. Mitt beste råd er å anmelde det!

    SvarSlett
  81. Til: Michael Vedal

    Hvem er det som husker en konvelutt eller et brev etter 6 mnd ?? Stakkars disse kundene. Regener med du har blitt leid inn av Stian Gundersen eller Øyvind Bangsund for å være moderator på denne bloggen. Du nevner lydopptak i samtaler og selgere de har sparket. Jobber du der selv eller ? Det er heller ikke lov å ta lydopptak av samtaler uten kundens samtykke. Dette burde dere som har blitt svindlet bruke mot 180.

    SvarSlett
    Svar
    1. Når ble det deres problem. Er jo ditt ansvar å huske slikt da. Skal f.eks. Telenor belastes for at en kunde ikke husker avtaler de gjør med de? Skal alle forretninger belastes for slikt fordi kundene har selektiv hukommelse. Jeg har selv store problemer med kunder som ikke "husker" avtaler, og selv når man gjengir lydopptak blånekter de. Moralen i norge er jammen ikke bedre hos kundene. Hvis man får med seg alle avtalevilkår og sier opp i tide (rek. brev til firmaet) så er det ikke noe problem i det hele tatt. Her er det mange som klager og jamrer fordi de ikke er voksne nok til å ta ansvar for det de sier ja til og for at de ikke tar ansvar for at de er trege. En gjeng med unger alle sammen.

      Slett
    2. Når ble det deres problem. Er jo ditt ansvar å huske slikt da. Skal f.eks. Telenor belastes for at en kunde ikke husker avtaler de gjør med de? Skal alle forretninger belastes for slikt fordi kundene har selektiv hukommelse. Jeg har selv store problemer med kunder som ikke "husker" avtaler, og selv når man gjengir lydopptak blånekter de. Moralen i norge er jammen ikke bedre hos kundene. Hvis man får med seg alle avtalevilkår og sier opp i tide (rek. brev til firmaet) så er det ikke noe problem i det hele tatt. Her er det mange som klager og jamrer fordi de ikke er voksne nok til å ta ansvar for det de sier ja til og for at de ikke tar ansvar for at de er trege. En gjeng med unger alle sammen.

      Slett
  82. Ble lurt med en gang jeg registrerte firmaet mitt. Trodde de ringte fra brønnøysund og ble truet med inkasso....Hvordan kommer jeg meg ut av dette ? Det finnes vel angrefrist, da jeg var privat person da de ringte meg.

    SvarSlett
  83. Jeg ble lurt av en som heter Asbjørn Lillesveen med en gang jeg startet firmaet mitt. Jeg bare ringte lindorff og fortalte situasjonen. De sa det ikke var noe problem å slette det. Etter det har jeg ikke hørt noe.

    SvarSlett
  84. Her er en måte man kan få tilbake pengene på hvis man blir svindlet av 180.no.
    Kom over den her forleden :)

    http://www.dn.no/nyheter/2014/08/22/2055/slik-kan-du-kreve-pengene-tilbake

    SvarSlett
  85. Var en sak om katalogbransjen i går på tv2. Hvis dere føler dere lurt av 180.no, så send en mail til tv2 og tv2hjelper deg.

    http://www.tv2.no/nyheter/8662234/

    TV 2 har gjennom flere måneder undersøkt katalogbransjen, og har snakket med kunder over hele landet som har opplevd slike henvendelser fra telefonselgere. Mange mener katalogselskapene bevisst forsøker å svindle dem med villedende salg.

    En av metodene som går igjen er at bedriftene blir bedt om å bekrefte opplysningene sine med en elektronisk signatur, slik Marianne Madsen gjorde. TV 2 har også snakket med bedrifter som har betalt flere tusen kroner for en falsk faktura de har fått tilsendt i posten. Blanketten er kun et “tilbud” om å bestille et webprodukt eller en oppføring i en katalogtjeneste, men ser ut som et reelt fakturakrav.

    Omfattende problem

    Og omfanget har aldri vært større. I en helt ny undersøkelse fra Virke svarer åtte av ti at de har opplevd forsøk på å bli svindlet av katalogselskaper.

    – Det vil si at norske bedrifter trolig blir svindlet for opp mot to milliarder kroner hvert år, sier sikkerhetsrådgiveren

    – Ulovlig virksomhet

    Virke anser metodene 1801 Nummeropplysninga bruker som ulovlige.

    – De villeder og lyver når de skal selge bedriftene et produkt, og får ansatte til å tro at de ikke trenger å betale noe. Det anser vi som ulovlig. Det er flere som har blitt dømt for slike metoder tidligere i katalogbransjen, sier Bjerke.

    Han mener flere av selskapene er etablert for å tappe penger fra norske bedrifter, ikke for å levere et produkt eller en tjeneste.

    https://tips.tv2.no/#/

    Her er andre linker om 180.no i media:

    https://www.nrk.no/vestfold/_-telefonselgere-lurer-nyetablerte-1.7634815

    http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/17/492334.html

    SvarSlett
  86. These people are LIARS and cheatters. I got tricked a few months ago. They try to trick people who speak bad english. Stay away from this company!

    SvarSlett
    Svar
    1. my wife got cheated already. what to do now?

      Slett
  87. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  88. Nå er saken utvidet og 7 selgere fra 1801.no er siktet for bedrageri. Håper politiet snart etterforsker 180.no og deres forretningsmetoder. De har jo sendt ut fakturaer i årevis.

    http://www.tv2.no/nyheter/8666765/

    Dette vil føre til en stopper for denne katalogbransjen en gang for alle.

    SvarSlett
  89. Lurer på når all denne svindelen skal ta slutt. Rart at ikke politikerene forbyr slikt salg

    SvarSlett
  90. i too have been cheated. What to do?

    SvarSlett
  91. @ Kiran:
    You have to write this to both 180.no and Lindorf to avoid paying the bill. Send the mail to support@180.no and kundesenter@lindorff.no. Give them you company name or invoice number. eleax it will work out fine. I did the same thing and they deleted the invoice. They never send it to inkasso if you write the mail I did :)

    Hei,

    Jeg bestrider avtalen og kommer ikke til å betale fakturaen. Føler meg lurt og har aldri inngått noen avtale. Jeg vurderer sterkt å levere en anmeldelse til politiet, og akter å bestride en eventuell faktura som måtte dukke opp. Alternativt kan vi spare oss alle for tapt arbeidstid og sette en strek over den såkalte avtaleinngåelsen.

    Jeg bestrider fakturaen og for ordens skyld opplyses at forsøk på inkassoinndrivelse av kravet vil stride mot inkassoloven § 8. Punktet i det påståtte avtalen om avtalt verneting er like ugyldig som resten av avtalen slik at en klage til forliksrådet bes fremmet til forliksrådet i min hjemkommune.

    Mvh

    SvarSlett
  92. SORRY, I WROTE WRONG EMAIL. USE THE EMAIL BELOW:
    You have to write this to both 180.no and Lindorf to avoid paying the bill. Send the mail to support@180.no and kundesenter@lindorff.com. Give them you company name or invoice number. eleax it will work out fine. I did the same thing and they deleted the invoice. They never send it to inkasso if you write the mail I did :)

    Hei,

    Jeg bestrider avtalen og kommer ikke til å betale fakturaen. Føler meg lurt og har aldri inngått noen avtale. Jeg vurderer sterkt å levere en anmeldelse til politiet, og akter å bestride en eventuell faktura som måtte dukke opp. Alternativt kan vi spare oss alle for tapt arbeidstid og sette en strek over den såkalte avtaleinngåelsen.

    Jeg bestrider fakturaen og for ordens skyld opplyses at forsøk på inkassoinndrivelse av kravet vil stride mot inkassoloven § 8. Punktet i det påståtte avtalen om avtalt verneting er like ugyldig som resten av avtalen slik at en klage til forliksrådet bes fremmet til forliksrådet i min hjemkommune.

    Mvh

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tips!!! Jeg ble lurt ogsa..Mvh Kastancija

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  93. Kjærligheten har ingen garanti for at det vil vare for alltid, uansett hvor du bor forpliktet til det, jeg var så forelsket i mannen ringte jeg min egen, og han var også forelsket i meg også, men det begynte crubbling ned etter at vi giftet oss. Han ble konstituert som jeg gjorde ikke saken til ham lenger, jeg kunne ikke tro dette som skjedde med oss, jeg husker at jeg aldri fornærmet ham ikke vi kjempe. Jeg var så trist at jeg ikke kunne smil, vel vitende om at ekteskapet går ned virkelig dekk deg ut. Han senere fylt for en skilsmisse ber meg om å gå våre egne veier. Jeg ble så trenger hjelp som jeg holdt på å be for ham til å ombestemme seg, men han aldri gjorde, vi var ikke lenger bor sammen etter en tid. Jeg var så behov for hjelp til å gjenopprette mitt ekteskap som jeg var så desperat etter hjelp og så heldig for meg at jeg kom accrose en kvinne som hjalp peopel gjenopprette brutte relasjoner, jeg kontaktet henne tro at jeg ville bli hjulpet, jeg forklarte mitt problem til henne, og hun forsikret meg om at hun ville hep meg, jeg gjorde alt hun ba for meg, og etter at hun avsluttet arbeidet med problemet mitt 6 dager senere mannen min ringte meg for å tilgi ham for å skade meg, og han er klar til å komme tilbake til meg å bli min mann igjen, og nå er vi lykkelige sammen, og jeg er selv gravid nå. Jeg vil takke denne fantastiske kvinnen som hjalp meg gjenopprette mitt ekteskap, Gud velsigne henne. Hvis du trenger henne hjelpe kontakte henne via annperry229@gmail.com.

    SvarSlett